Før han bliver en netpreneaur, var jeg en iværksætter. Først, jeg ejede en succesfuld barn Plejecenter, som voksede kapacitet på mindre end to år. Da jeg solgte det, købte jeg en lille blomsterbutik, der havde mindre end 300 kunder og voksede det til hvad det er i dag en af de mest succesfulde, award vindende virksomheder i South Florida med mere end 7.000 kunder, der køber fra os på en regelmæssig virksomhed. At bedre tjene vores kunder, tog vi vores forretning til internettet. Vi har stadig en mursten og mørtel butiksfacade, men hver dag vi modtager flere og flere kunder via internettet.
Hvad med dig? Har du eller har du har en traditionel virksomhed eller professionel praksis? Er det succes? Medmindre du er født under den stjerne kaldet “LUCKY”, gjorde du sandsynligvis masser af planlægning. En forretningsplan, en markedsføringsplan, måske endda en arv plan for hvad de skal gøre med din virksomhed, når du var gennem.
Du har måske hørt den statistik, at halvdelen af alle små virksomheder mislykkes i deres første år og af dem, kun 25% gøre det igennem til fem år. Ifølge youngbiz.com kan det være endnu mindre for e-virksomheder.
Bygge det, og de vil komme! Ikke! Du kan har en fantastisk hjemmeside, med masser af klokker og fløjter, og hvis folk ikke kender du eksisterer, du får aldrig nogen besøgende, endsige kunder.
Planlægning er nøglen til succes i erhvervslivet. Amazon.com havde en plan, Bill Gates havde en plan, eDiets havde en plan, og jeg vil vædde på de stadig gør. Når en virksomhed lancerer på nettet, skal du bruge en markedsføringsplan skal lykkes. Din største udfordring bliver at finde tid til at planlægge. Men hvis du ikke kan finde tid nu, du vil finde dig selv med masser af det (tid, der er) senere på, og ingen virksomhed at tale om.
I modsætning til en virksomhed, generelt lavet for at få finansiel opbakning fra investorer, skabe Netpreneurs markedsføring planer for sig selv. Hvor skal du begynde? Først skal du spørge dig selv disse spørgsmål. Hvor vil du gerne være i 1 år, 5 år, 10 år? Hvor mange kunder vil du eller endnu bedre, hvor mange penge vil du gøre? Hvem er dine kunder? Ved du, hvad de ønsker, har brug for og forventer? Kan du give det til dem? Hvad laver dine konkurrenter? Hvad laver du der er anderledes? Hvordan vil du fremme din virksomhed?
Nu oprette din hjemmeside markedsføringsplan.
Sætte det skriftligt! Ikke alene har du til at planlægge, du nødt til at skrive det! Tage en notebook eller idé bog og skrive følgende: din vision, mission strategier, mål og den tidsramme, du ønsker at opnå disse mål. Holde indeværende arbejdsbog af computeren til at henvise til. Det vil hjælpe dig med at holde fokus.
Hvad er din vision for din virksomhed? Din vision er, hvad du ønsker dit websted til at udrette. Skrive din vision erklæring i notesbogen. Sætningen vision for min blomsterbutik er at “Gøre en rimelig fortjeneste via internettet ved at levere et kvalitetsprodukt, leverer ekstraordinær service, til en pris, mine kunder vil betale.”
Hvad er dine mål? Hvad tror du, du kan udføre, kan være lidt af et stræk men doable? Hvis målene er for let, er du ikke får det meste ud af din planlægningsprocessen. Og du kunne være ved at miste penge. Kan opnå en fortjeneste på 20% i 3 måneder? Kan fordoble din kundebase i 6 måneder? Hvis det er tilfældet, skal du skrive det i din notesbog.
Hvilke skridt skal træffe for at nå dine mål? Hvor meget har du til at sælge for at nå dine mål? Først skal du kende din fortjeneste til at bestemme denne figur. Derefter skal du finde ud af hvordan du vil finde kunder til at gøre dine mål til virkelighed.
Hvad er din markedsføring strategier? Start med de mål, du ved, du kan nå. Hvordan vil du nå dit marked? Vil du bruge søgemaskineoptimering, e-mail, nyhedsbreve, netværk, reklamer på relaterede websteder, reklame i fagblade, eller skrive en artikel til at underkaste sig online publikationer? Deltage i online-fora, opslagstavler og nyhedsgrupper. Omfatte din URL (internetadresse) i din signatur-fil.
Hvad er tidsrammen for varetagelse af dine mål? Oprette en tidslinje for hvert mål i din notesbog. Ud for hvert mål, nedskrive start- og slutdatoer for når du planlægger at nå dette mål som samt hvilken type af strategier for markedsføring, du bruger.
Er du at holde styr på din markedsføring resultater? Hvis du laver reklamer, uanset om det er online eller offline, spore resultaterne. Du kan spore online-annoncering ved hjælp af annonce tracking software som adtrackz.com, til at spore alle de links, du afgiver online. Analysere websted statistik til at finde ud af, hvordan besøg fandt dig. For offline reklame, skal du placere koder eller ord i din annoncering til at holde styr på. Din online bestillingssedler skal have et sted at indtaste koden. Hvis du vil vide, hvordan kunder fundet os, bruger vi en numerisk kode på alle reklame/marketing materialer.
Hvad er dit investeringsafkast? Hvor mange penge har den markedsføringsstrategi kostet? Hvor mange penge har du taget? Subtraher det andet tal fra først og der er dit overskud (eller underskud).
Holde styr på de marketing kampagner, der arbejdede og dem, der ikke. Gøre mere af først. Revurdere andet. Kan du ændre én ting i strategien og opnå forskellige resultater? Prøv det! Tilføje nye strategier til mix.
Holde fokus på dine mål. Intet føles bedre end varetagelse af et mål. Undtagen måske, alle penge du vil gøre når du gør!